PERSPEKTIF PUTERISHAZWANI


"Berhubunglah dengan Allah di saat senang dan susah, di saat suka dan duka, di saat dipuji dan dicerca, di saat mewah berharta dan di saat papa tanpa permata berharga"
Photobucket

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Assalamualaikum..kawan-kawan, baru-baru ini saya ada terbaca satu artikel berkenaan jalan-jalan yang membolehkan syaitan (musuh manusia yang paling ketat) menghasut manusia untuk melakukan kemaksiatan...ayuh sama-sama kita mengetahuinya;

Al-Imam al-Ghazali di dalam Ihya’ Ulumuddin menjelaskan antara jalan-jalan dan ruang-ruang penyusupan syaitan di dalam hati manusia ialah:-

1. Marah

Kemarahan yang tidak dikawal akan menutupi akal yang waras dan mendedahkan diri dengan hasutan syaitan. Akal yang waras adalah sebagai benteng yang paling ampuh untuk menghadapi segala hasutan syiatan dan tipu dayanya.
Rasulullah S.A.W bersabda:

“Sesungguhnya Allah sukakan pandangan yang tajam (kritis) dalam menghadapi syubhat, di samping akal yang cerdas (sedar) dalam menghadapi halangan”.

2. Nafsu Syahwat

Nafsu syahwat yang berkaitan dengan kehendak deria dan jasad, seperti makanan, hubungan kelamin, harta benda dunia dan lain-lain.

3. Tergesa-gesa

Sifat gopoh sering menjadikan seseorang itu terjebak di dalam kesusahan dan syubhah. Sifat ini tidak cermat, tidak berhati-hati dan gelabah dapat menjerumuskan seseorang mukmin melakukan sesuatu yang diharamkan dan menjadi punca tercetusnya fitnah dan tragedi dalam kehidupan jamaah dan pergerakan. Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud:

“(Sifat) tergesa-gesa datangnya dari syaitan (manakala) cermat (berhati-hati) dari Allah Taala”.

4. Hasad Dengki

Ini adalah jalan dan senjata syaitan yang paling ampuh kerana ia memudahkan kewarasan fikiran dan kebijaksanaan. Orang yang senantiasa terkongkong dengan sifat ini terdorong untuk melakukan apa sahaja walaupun menyeleweng dan menafikan setiap potensi yang ada terhadap saudaranya yang didengki menyebabkan rosaknya ukhuwah sesame jamaah. Bahayanya hasad dengki ini sehingga Allah menurunkan satu ayat agar manusia meohon perlindungan-Nya dari hasad dengki manusia.

“ Katakanlah: "Aku berlindung kepada Tuhan yang menguasai subuh,”
Al-Falaq: 1




5. Bakhil
Peluang syaitan menguasai anak Adam melalui sifat kikir dan takut papa. Sifat ini menghalang seseorang berkorban harta untuk perjuangan Islam, menghalang dari menghulurkan bantuan kepada orang lain, mengikis rasa simpati dan sifat kemanusiaan yang ada kepada seseorang. Firman Allah yang bermaksud:

“ Syaitan menjanjikan (menakut-nakuti) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (kikir); sedang Allah menjadikan untukmu ampunan daripada-Nya dan karunia[170]. dan Allah Maha luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengatahui”.

(Al-Baqarah: 268)

6. Takbur

Susupan syaitan di dalam jiwa manusia dengan berasakan dialah yang paling hebat dan menafikan kebaikan orang lain. Sifat inilah yang menggugurkan darjat iblis.
Firman Allah S.W.T:

“Dan (Ingatlah) ketika kami berfirman kepada para malaikat: "Sujudlah[36] kamu kepada Adam," Maka sujudlah mereka kecuali Iblis; ia enggan dan takabur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir”.
(Al-Baqarah: 34)

7. Buruk Sangka (Suu’zan) sesama Mukmin

Satu lagi sifat yang menjadi laluan syaitan untuk mencantas tali mahaabah dan silaturahim yang boleh meruntuhkan keutuhan jamaah menjadi punca fitnah dan penyebab tersebarnya bala bencana. Sebab itulah al-Quran melarang kita berburuk sangka melalui firman-Nya yang bermaksud:

“Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan purba-sangka (kecurigaan), Karena sebagian dari purba-sangka itu dosa. dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang”.

(Al-Hujurat: 12)

0 comments

Post a Comment

DEMI MASA

ASMA' AL HUSNA

PEGANGAN


al-faqirah ilallah

Puterishazwani, Universiti Malaya Kuala Lumpur. dynamic_leader2003@yahoo.com " Mencari cinta Hakiki, mendamba Redha Ilahi".